Backgammonin säännöt

16.11.2007 | Aihe: Backgammon

Tietyt pelit kuuluvat kaikkien rahapelien ystävien yleissivistykseen. Yksi näistä peleistä on backgammon, jonka säännöt käydään tänään Nettipokeri.infossa läpi. Yleissivistyksen lisäksi backgammonin säännöt on syytä käydä läpi jo senkin vuoksi, että hyvin usein pokerissa ja backgammonissa pärjäävät samat pelaajat. Tunnetuista pokeriammattilaisista esimerkiksi Dan Harrington ja Gus Hansen ovat myös erinomaisia backgammonin pelaajia. Suomessakin bakkista on aikojen saatossa pelailtu, pelin tunnettuja ystäviä ovat mm. Jorma Vuoksenmaa ja tietysti edesmennyt Spede Pasanen. Säännöt luettuasi kannatta tutustua laajemman näkökulman tarjoavaan backgammom oppaaseen.

Backgammon pähkinänkuoressa

Backgammon on kahden pelaajan peli, jossa pelaajat yrittävät poistaa nappulansa pelilaudalta mahdollisimman nopeasti. Peliä voidaan pelata suoraan rahasta, jolloin jokainen piste on tietyn rahasumman arvoinen. Vaihtoehtoisesti voidaan pelata ottelu, jolloin pelataan niin monta matsia, että toinen pelaajista saa täyteen etukäteen sovitun pistemäärän.

Pelinä backgammon on tateilua riskinoton ja varman päälle pelaamisen välillä. Tästä syystä se on aivan ehdottomasti parhaimmillaan, kun sitä pelataan rahasta. Aikojen saatossa backgammonia onkin välillä pelattu aikamoisista panoksista, mm. Wayne Gretzkyn pelaajaoikeudet siirtyivät aikoinaan joukkueelta toiselle backgammon-matsin seurauksena. Kahteen toiseen rahapeliin, eli turnaus-blackjackiin ja Gin Rummyyn, joita molempia erehdyttiin jossain vaiheessa pitämään pokerin haastajina backgammonin ohella, voit tutustua tästä artikkelista.

Säännöt

backgammon-matsin alku
Yllä on Backgammonin aluksi hämmentävältä näyttävä pelilauta. Pelilaudan kolmiot, eli pointit, ovat rata, joita pitkin nappulat liikkuvat. Molemmat pelaajat siirtävät nappuloitaan kohti omaa kotilautaa, kuvaan on merkitty punaisten nappuloiden kulkusuunta ja kotilauta. Backgammon-laudat on useimmiten numeroitu. Kuvassa punainen kulkee suurista numeroista pienempiä kohti. Numeron 13 jälkeen siis “hypätään” toiselle puolelle lautaa numeroon 12. Harmaat nappulat liikkuvat vastakkaiseen suuntaan.

Pelin aluksi pelaajat heittävät noppaa. Suuremman silmäluvun heittänyt pelaaja aloittaa. Omalla vuorollaan pelaaja heittää kahta noppaa ja siirtää nappuloitaan, minkä jälkeen on vastustajan vuoro.

Nopat kertovat, montako askelta pelaaja voi siirtää nappuloita pelilaudalla. Nappulat liikkuvat AINA vain eteenpäin, eli kohti pelaajan kotilautaa. Kumpikin noppa käytetään erikseen, mutta samaa nappulaa voi siirtää kahdesti. Esimerkiksi heittämällä 5 ja 3 voi siis siirtää jotain nappulaa viisi askelta ja toista kolme, tai yhtä nappulaa ensin viisi ja sitten kolme askelta (tai päinvastoin). Nappulan voi siirtää pointtiin joka on tyhjä, jossa on ennestään yksi tai useampia omia nappuloita (pointtiin mahtuu rajattomasti omia nappuloita) tai jossa on YKSI vastustajan nappula. Jos pointissa on kaksi tai useampia vastustajan nappuloita, ei siihen voi liikkua.

Huom. Molemmat nopanheitot on aina PAKKO käyttää, jos siihen suinkin pystyy. Jos vain toisen silmäluvun pystyy käyttämään, täytyy käyttää suurempi.

Jos pointissa, jonne nappulan siirtää, on yksi vastustajan nappula, joutuu tämä vastustajan nappula “syödyksi”. Syöty nappula laitetaan parrulle (laudan pystysuunnassa jakavalle tasolle). Jos pelaajalla on vuoron alussa nappula tai nappuloita parrulla, täytyy hänen palauttaa ne kaikki peliin, ennen kuin hän saa tehdä mitään muuta. Parrulta nappula laitetaan nopanheiton osoittamaan vastustajan kotilaudan pointtiin (lähinnä pelilaudan reunaa oleva pointti on 1, seuraava 2 jne.). Jos pointissa on kaksi tai useampia vastustajan nappuloita, ei siihen voi omaa nappulaa palauttaa.

Esimerkki liikkumisesta:
liikkuminen backgammonissa
Punainen haluaisi A:n eteenpäin, mutta se ei voi liikkua, sillä se putoaisi sekä kolmosella että nelosella pointtiin, jossa vastustajalla on vähintään kaksi nappulaa. Nelosen punainen käyttää varmasti nappulan B siirtämiseen, sillä tällä siirrolla hän saa syötyä yhden vastustajan nappulan.

Esimerkki nappulan palauttamisesta peliin:
parru
Punaisella on vuoron alussa nappula parrulla. Hänen on siis saatava se takaisin peliin, ennen kuin hän voi pelata. Esimerkin tilanteessa hänen on PAKKO käyttää ykkönen nappulan tuomiseen takaisin peliin, sillä kakkosrivi on varattu. Sen jälkeen, kun hän on ykkösellä tuonut nappulan takaisin peliin parrulta, voi punainen käyttää kakkosta normaaliin liikuttamiseen. Jos myös ykköspointti olisi varattu, jäisi punaisen vuoro kokonaan väliin.

Jos pelaaja heittää molemmilla nopilla saman numeron (esim. 66, 44), saa pelaaja tuplavuoron”. Toisin sanoen jos pelaaja heittää nopilla 33, siirtää hän nappuloitaan neljä kertaa kolme askelta.

Kun pelaajan kaikki 15 pelinappulaa ovat omalla kotilaudalla, saa niiden poistamisen pelilaudalta aloittaa. Pelinappulan siirtämisen sijaan vuorollaan voi poistaa nappulan silmäluvun osoittamasta pointista (lähinnä pelilaudan reunaa oleva pointti on taas 1, seuraava 2, jne). Jos nopan osoittama pointti on tyhjä, täytyy pelaajan siirtää kauempana olevia nappuloita lähemmäksi. Jos pelaajalla ei ole heittoa kauempana nappuloita, saa hän poistaa lähempänä olevia nappuloita alkaen kauimpana laudan reunasta olevista. Peli loppuu heti, kun toinen pelaaja saa siirrettyä kaikki nappulansa pois laudalta.

Esimerkki nappuloiden poistamisesta:
nappuloiden poistaminen
Punainen heitti tuplavitoset. Hänellä on siis neljä vitosta käytössään. Viitospointti on tyhjä, joten ensimmäisen vitosen punainen joutuu käyttämään kutospointissa majailevan nappulan siirtämiseen lähemmäksi laudan reunaa. Tämän jälkeen vitosessa tai kutosessa ei ole nappuloita, joten hän saa käyttää kolme jäljellä olevaa vitosta lähempänä olevien nappuloiden poistamiseen laudalta. Vuoron lopuksi punaiselle jää yksi nappula laudalle.

Pisteytys

Pelin voittaa pelaaja, joka on ensimmäisenä poistanut nappulansa laudalta.

Jos vastustajakin ehti poistaa vähintään yhden nappulan laudalta, saa voittaja yhden pisteen. Jos vastustaja ei ehtinyt poistaa nappuloita laudalta, saa voittaja kaksi pistettä (gammon-voitto). Jos vastustaja ei ehtinyt poistaa nappuloita laudalta, ja tällä on yksi tai useampi nappula vastustajan kotilaudalla, saa voittaja kolme pistettä (backgammon-voitto).

Tuplauskuutio

Jokainen Backgammon-peli on aluksi yhden pisteen tai sovitun rahapanoksen arvoinen. Pelin aikana sen panoksia voidaan nostaa tuplauskuutiota käyttämällä. Tuplauskuutiossa on numerot 2, 4, 8, 16, 32, 64 ja se majailee pelin alussa pelilaudan sivussa. Kuutiossa on aluksi näkyvissä 64 merkkinä siitä, ettei peliä ole tuplattu.

Jos peliä ei ole tuplattu, voi kumpi tahansa pelaaja oman vuoronsa aluksi (ENNEN nopanheittoa) tarttua tuplauskuutioon, pyöräyttää esiin kakkosen ja tyrkätä sen vastustajan eteen. Jos peli on jo tuplattu, voi edellinen tuplauksen hyväksyjä pyöräyttää kuutiosta esiin seuraavan numeron ja tuupata sen vastustajan nenän eteen.

Tuplaukseen täytyy vastata hyväksymällä tai hylkäämällä se:
Jos tuplauksen hylkää, häviää pelin automaattisesti. Tuplaaja saa voitosta niin paljon pisteitä/rahaa, kuin pelin arvo oli ennen hylättyä tuplausta.
Jos tuplauksen hyväksyy, jatkuu peli entistä arvokkaampana. Tuplauksen hyväksyjä saa lisäksi tuplauskuution haltuunsa, eli vain hän saa nyt ehdottaa tuplausta.

Tuplaamisella ei ole rajaa, vaikka kuution numerot loppuvat 64:ään. Käytännössä peliä tuplataan harvoin yli neloseen.

Tuplauskuutio kertoo siis pelin arvon. Pelin lopussa voittopisteet kerrotaan tuolla arvolla. Esimerkki: Jos tuplauskuutio on nelosessa, on normaali voitto (4 * 1 = 4) neljän pisteen arvoinen, gammon-voitto ( 4 * 2 = 8 ) kahdeksan pisteen arvoinen ja backgammon-voitto (4 * 3 = 12) 12 pisteen arvoinen.

Tuplauskuutio tuo peliin upean lisämausteen. Siirtoja tulee mietittyä kummasti tarkemmin, kun alun perin 10€ arvoinen peli on parin tuplauksen jälkeen päättymässä 120€ tappioon…

Lopuksi

Backgammon on pokerin tapaan yksi niistä peleistä, jotka ovat huomattavasti vaikeampia selittää kuin ymmärtää. Käytännössä pelin oppii hyvin nopeasti pienellä treenillä.

Pokerilla ja Backgammonilla on myös toinen yhtäläisyys – vaikka peli on helppo oppia, sen pelaaminen hyvin on jo huomattavasti vaikeampaa. Huonollakin pelaajalla voi käydä hyvä onni, mutta käytännössä parhaat pelaajat vievät Backgammonissa voiton todella suurella prosentilla.

Netissä Backgammonia varsin ahkerasti, parhaimmillaan isommilla sivustoilla on yli 10.000 pelaajaa yhtä aikaa paikalla. Pelata voi esimerkiksi suomeksikin toimivassa Play65:ssä, joka on toinen netin suurista backgammon-sivuista.



Kommentoi