Kotipelien chip race -säännöt ja käytännöt

02.05.2008 | Aihe: Pokerisäännöt

Pelimerkkien vaihto pienistä suurempiin on tarpeellista useimmissa livenä pelatuissa turnauksissa. Chip race jää kuitenkin enimmäkseen nettipokeria pelaaville helposti hieman hämäräksi tapahtumaksi, joten pieni opastus aiheeseen paikallaan. Tässä siis useammankin lukijan kyselemät ohjeet chip racen oikeaoppiseen hoitamiseen.

Miksi pelimerkkejä vaihdetaan?

Aivan aluksi on syytä kerrata, miksi pelimerkkejä ylipäätään vaihdetaan live-turnauksissa.

Syy vaihtotarpeeseen löytyy käytännön seikoista: paria arvokkaampaa chippiä on huomattavasti mukavampi ja helpompi käsitellä kuin isoa pinkkaa pikkumerkkejä. Turnauksen alkupuolella vaikkapa 25$ merkit voivat olla hyvinkin tarpeellisia. Kun blindit kohoavat satasiin, ovat isot pinot pikkumerkkejä kuitenkin lähinnä tiellä. Ne on siis syytä vaihtaa suurempiin.

Pelimerkkien vaihto – säännöt ja käytännöt

Kun turnauksessa ollaan tultu siihen pisteeseen, että jokin pelimerkkikoko on epäkäytännöllisen pieni, seuraa pikkumerkkien vaihto suurempiin.

Vaihtoruletissa on neljä vaihetta:

1. Pelaajat vaihtavat poistumassa olevat pelimerkit suurempiin. Jos pelaajalta jää merkkejä yli, hän asettaa ne eteensä pelipöydälle.

2. Kaikkien pelaajien yli jääneet merkit lasketaan yhteen ja niitä vastaava määrä pienimpiä peliin jääviä chippejä otetaan esiin.

Pelimerkit eivät tässä kohti välttämättä mene tasan. Jos merkit eivät mene tasan, “jakojäännösten” tilalle otetaan uusi isompi merkki jos jämämerkkien arvo on vähintään puolet uudesta pelin pienimmästä merkistä. Jos jämämerkkien arvo on vähemmän, ne heitetään pois pelistä.

Esimerkkejä:
Pelaajilla on edessään yhteensä neljä yli jäänyttä 25$ chippiä ja pienin peliin jäävä chippi on 100$. Neljän ylijäämämerkin omistajien kesken arvotaan yksi 100$ chippi.

Muuten sama tilanne, mutta ylijäämämerkkejä on vain yksi. Se poistetaan pelistä, eikä chip racea tarvita.

Muuten sama tilanne, mutta ylijäämämerkkejä on kuusi. Pelaajien kesken arvotaan kaksi 100$ chippiä.

3. Suoritetaan varsinainen chip race, eli merkkien arpominen pelaajille. Kullekin arvonnassa mukana olevalle pelaajalle jaetaan yksi kortti kutakin ylijäämämerkkiä kohti. Kortit jaetaan kuvapuoli ylöspäin ja jako aloitetaan jakajan vasemmalla puolella istuvasta pelaajasta. Kullekin pelaajalle jaetaan kaikki kortit kerralla ennen eteenpäin siirtymistä.

4. Isoimpien korttien omistajat saavat uuden isomman chipin, poistumassa olleet merkit heitetään pois pelistä ja turnaus jatkuu. Tasapelissä ratkaisee maiden normaali arvojärjestys, joka on parhaasta huonoimpaan pata – hertta – ruutu – risti.

Tärkeää: Kukin pelaaja voi saada arvonnasta vain yhden chipin!
Sai pelaaja miten suuria kortteja tahansa, voi hän voittaa chip racessa vain yhden pelimerkin. Arvonnan tarkoitus ei ole muuttaa pelaajien välisiä tilanteita, joten merkit jaetaan mahdollisimman tasan chip racessa mukana olevien pelaajien kesken.

Toinen tärkeä, mutta harvemmin tarvittu sääntö on, ettei pelaaja ei voi pudota turnauksesta pelimerkkien vaihdon takia. Jos pelaajalla on jäljellä vain pelistä poistumassa olevia pelimerkkejä ja niitäkin niin vähän, ettei summa riitä vaihtoon, saa hän ilman arvontaa pienimmän peliin jäävän chipin. Turnauksesta voi siis pudota vain pelaamalla, ei käytännön järjestelyiden takia.

Perinpohjainen chip race -esimerkki

Katsotaanpa koko ruljanssi läpi esimerkin avulla, jotta mikään ei jäisi epäselväksi.

Tilanne
Kotiturnaus on siirtynyt tasolle, jossa blindit ovat aina satasia. 25$ pelimerkeille ei siis ole enää käyttöä. Turnaus menee tauolle ja pelaajat vaihtavat 25$ pelimerkkinsä satasiin.

Vaihto
Pelaajat, joiden 25$ pelimerkit vaihtuivat satasiin ilman ylijäämämerkkejä rynnistävät vessaan, tupakalle ja kuka mihinkin. Jakaja ja pelaajat, joilla on ylijäämämerkkejä jäävät pöytään.

Valmistautuminen chip raceen
Ylijäämämerkkejä oli kolmella pelaajalla:
Matilla on 25$ chippejä 175$ edestä. Hän ottaa yhden 100$ merkin, heittää 25$:n chippejä 100$:n edestä pois pelistä ja asettaa kolme 25$ pelimerkkiä eteensä pöydälle.

Tepolla on kaksi 25$ pelimerkkiä ja hän asettaa ne eteensä pöydälle.

Johanna asettaa omat kaksi yli jäänyttä 25$ merkkiä eteensä.

Pöydässä on nyt seitsemän 25$ chippiä, eli 175$. Näin ollen chip racessa arvotaan pelaajien kesken kaksi 100$ chippiä (75$ on vähintään puolet uuden pienimmän merkin arvosta, joten sen tilalle tulee 100$ chippi).

Arvonta
Jakaja sekoittaa kortit ja jakaa pelaajille yhtä monta korttia kuin heillä on poistumassa olevia 25$ pelimerkkejä.

Matti saa ässän, kuninkaan ja kakkosen.
Teppo saa kympin (pataa) ja nelosen.
Johanna saa kympin (ruutua) ja kympin (ristiä).

Ratkaisu
Peliin tulossa olevat merkit jaetaan nyt isoimmat kortit saaneille.

Matilla on isoin kortti (ässä), joten hän saa yhden 100$ chipin. Koska kukin pelaaja voi saada vain yhden merkin chip racessa, ei Matti ole enää vertailussa mukana toisen chipin kohtaloa ratkottaessa.

Taistelussa toisesta pelimerkistä ovat mukana Teppo ja Johanna. Molemmilla on sama suurin kortti (kymppi), mutta Tepon kymppi on arvokkaampi kuin kumpikaan Johannan kympeistä (pata voittaa ruudun ja ristin). Toinen 100$ pelimerkki menee siis Tepolle.

Chip racen päätyttyä kaikki 25$ pelimerkit siirretään huolella syrjään ja turnaus voi jatkua.

Lopuksi

Yllä kuvattu tapa hoitaa pelimerkkien vaihto on paitsi toimiva, myös yleisin tapa hoitaa koko ruljanssi. Chip racen käytännöt voivat kuitenkin hieman vaihdella pelipaikasta toiseen – ei siis kannata yllättyä aivan äärettömästi jos vaikkapa ulkomailla pelatessa vaihto hoidetaan hieman toisella tapaa.

Aivan loppuun vielä yksi käytännön vinkki: chippien vaihto on ehdottomasti syytä merkitä kotiturnauksen struktuuriin, jotta se ei tule yllätyksenä pelaajille.



Kommentoi