Gin rummy – säännöt ja esittely

19.10.2007 | Aihe: Netin rahapelit suurennuslasin alla

Tänään Nettipokeri.infossa tavoitteena on kasvattaa yleissivistystä uhkapelien suhteen. Tarjolla on esittely ja säännöt gin rummy -korttipeliin, joka vuosikymmenien ajan oli suosituin taitoon perustuva uhkapeli. Peli on yhä nykyäänkin sen verran suosittu, että sen sääntöjen osaaminen on itsestään selvää kaikille, jotka itseään rahapelien ystäviksi nimittävät.


Gini rommi pähkinänkuoressa

Gin rummyssä (suomalaisittain gini rommi) pelaajat omalla vuorollaan ottavat yhden kortin ja heittävät yhden kortin pois, minkä jälkeen vuoro siirtyy vastustajalle. Pelaamisen tavoite on saada yhdisteltyä käsikortit erilaisiin sarjoihin, minkä onnistuttua pelaaja voi lopettaa jaon. Pelissä käytetään tavallista 52 kahden kortin pakkaa, ässä on gin rummyssä aina ykkönen. Useimmiten pelin katsotaan olevan parhaimmillaan kaksinpelinä, mutta sitä voi pelata useammallakin pelaajalla. Käytännössä peli näyttää tältä:
gini rommi käynnissä

Pelin kulku

Jaon aluksi edellisen jaon voittaja sekoittaa kortit ja jakaa kymmenen korttia molemmille pelaajille. Tämän jälkeen pakka asetetaan pelaajien väliin ja sen päällimmäinen kortti käännetään kuvapuoli ylöspäin pakan viereen. Tämä kuvapuoli ylöspäin oleva kortti muodostaa avopakan, johon pois heitettävät kortit jatkossa laitetaan.

Seuraavaksi päätetään se, kumpi aloittaa. Pelaaja, joka ei jakanut, voi aloittaa ottamalla kuvapuoli ylöspäin olevan kortin. Jos se ei kelpaa, siirtyy sama päätös jakajalle. Jos kuvapuoli ylöspäin oleva kortti ei kelpaa jakajallekaan, aloittaa pelaaja, joka ei jakanut, ottamalla umpipakan päällimmäisen kortin.

Edellisessä kappaleessa kuvattu ensimmäinen kierros ja siitä eteenpäin kaikki muutkin pelikierrokset kulkevat yksinkertaisesti näin: vuorollaan pelaaja ottaa yhden kortin joko umpipakasta tai avopakasta ja heittää vastaavasti yhden kortin pois avopakkaan. Jos pelaaja otti kortin avopakasta, täytyy hänen heittää pois jokin muu kortti kuin juuri ottamansa.

Tämän toiminnan tarkoitus on rakentaa käteen korttisarjoja (englanniksi meld). Hyväksyttäviä korttisarjoja ovat kolme tai neljä samaa korttia (esim. 777, 9999) ja vähintään kolmen kortin värisuorat (esim. A23 pataa, 89TJQK herttaa). Suora ei voi mennä “ympäri”, eli jatkua kurkosta ässään.

Gin Rummyssä kuvakortit ovat arvoltaan 10 pistettä, numerokortit numeronsa verran ja ässä yhden pisteen. Kun pelaajan kädessä olevien sarjoihin kuulumattomien korttien arvo on vuoron lopuksi (kortin pois heittämisen jälkeen) korkeintaan 10 pistettä, voi pelaaja kortin pois heittäessään samalla “koputtaa” (engl. knock) eli lopettaa jaon.

Koputuksen jälkeen pelaajat näyttävät korttinsa ja seuraa lay-off. Tässä vaiheessa koputtaneen pelaajan vastustaja saa asettaa omat ylijäämäkorttinsa koputtajan sarjoihin, jos ne sinne sopivat. Esimerkiksi jos koputtaneella Petrillä on kädessään sarja 888, voi Petrin vastustaja Marko lisätä oman sarjoihin kuulumattoman kasinsa tuohon Petrin sarjaan. Pelaaja ei saa lisäillä kortteja jaon lopettajan sarjoihin, jos lopettaja päätti jaon ilman yhtään ylijäämäkorttia (ks. alla kohta gin).

Kun tämä prosessi on ohi, voittaa se pelaaja, jonka ylijäämäkorttien (engl. deadwood) yhteenlaskettu pistearvo on matalampi. Voittava pelaaja saa pisteitä näiden kahden pistearvon erotuksen verran. Jos esimerkiksi lay-offin jälkeen Petrin ylijäämäkorttien summa on neljä ja Markon 12, saa Petri kahdeksan pistettä.

Gin Rummyssä voi myös saada lisäpisteitä kahdella tapaa:
– Jos pelin lopettaa ilman yhtään ylijäämäkorttia, tienaa erotuksen päälle vielä 25 lisäpistettä. Ilman ylijäämäkortteja lopettamisesta käytetään nimitystä gin.
– Jos lay-offin jälkeen paljastuukin, että koputtava pelaaja hävisi tai tilanne on tasan, saa tämän vastustaja pistemäärien erotuksen lisäksi 25 lisäpistettä. Tämä on ns. undercut bonus.

Esimerkki pisteytyksestä:
Kuvassa ihmispelaaja on koputtanut matsissaan Amateurbot-pelaajaa vastaan. Lay-offissa huomataan, että Amateurbotin sarjoihin kuulumattomat ristiässä ja ruutuvitonen sopivat koputtaneen pelaajan sarjoihin. Kun nämä ylijäämäkortit poistetaan Amateurbotin korteista, on Amateurbotin jäljellä jäävien ylijäämäkorttien pistearvo pienempi kuin koputtaneen pelaajan ylijäämäkorttien pistemäärä. Amateurbot siis tienaa pisteitä noiden kahden pistemäärän erotuksen verran + vielä 25 bonus-pistettä päälle.
gin rummy pisteytys

Pelimuotoja:
Yleensä Gin Rummyä pelataan tiettyyn pistemäärään (50, 100, jne.) saakka. Moderni vaihtoehto, joka hieman yksinkertaistaa peliä, on pelata ns. first to knock -matsi, jonka voittaa koputtamalla ensin. Kaikista kovin vaihtoehto on pelata käteispeliä. Tällöin sovitaan pisteille tietty rahallinen arvo, ja jokaisen jaon jälkeen katsotaan paljonko häviäjä joutuu pulittamaan voittajalle.

Muuta

Kautta aikojen parhaana gin rummyn pelaajana pidetään Stu Ungaria, josta löytyy pieni elämänkerta pokeriammattilaiset -osiosta. Ungarista oli tapana sanoa, että joskus ehkä syntyy pokerinpelaaja joka on yhtä hyvä kuin Ungar, mutta yhtä hyvää gin rummyn pelaajaa ei taatusti nähdä enää koskaan. Ungarin väitetään parhaimmillaan voittaneen kokonaisen gin rummy -turnauksen häviämättä jakoakaan. Totta tai ei, mutta se on fakta, että Ungar pelaili niin hyvin, että lopulta kukaan ei suostunut enää pelaamaan häntä vastaan.

Vaikka uhkapeli onkin, niin omasta mielestäni gin rummy on parhaimmillaan puolikepeänä tapana tappaa aikaa kaverin kanssa. Peliä pääsee kuitenkin pelaamaan myös netissä esimerkiksi Rummy Royalessa, joka tarjoaa mahdollisuuden harjoitella tietokonevastustajia vastaan. Jos Red Hot Rummyn valikoimista voi mitään päätellä, niin gin rummyn pelaajamäärät ovat netissä sen verran vähäisiä, että rahat joutuu yhä tienaamaan pokerista, vaikka peli muuten miellyttäisikin.

Lisätietoa gin rummystä löytyy vaikkapa Wikipedian gin rummy -sivulta.



8 Kommenttia

  1. Ristijätkä
    #1

    Ungaristahan muuten kerrotaan sellaistakin, että hän pelaili joskus tunnettua huijaria vastaan. Ungarin henkivartija kuiskutteli, että “hei, toi kaverihan huijaa”, johon Ungarin vastasi: “Tiedän, voitan hänet silti.”

    Vastaa ››
  2. velho
    #2

    voivatko käytetyt kortit mennä ristiin käsien kanssa?

    Esim.

    kädessä 1234555567 josta suora on vaikka pataa.

    Onko tässä nyt sitten värisuora 1-7 ja kolomset vitosilla, vai sekä värisuora että neloset.

    Esimerkki on huono kaska kummassakin tapauksessa ei saa yhtään ylimmääräistä korttia mutta, on tilanteita jossa voi saada.

    Vastaa ››
  3. Antti
    #3

    Jokainen kortti kuuluu vain yhteen sarjaan. Sen, mihin sarjaan kortti kuuluu, päättää pelaaja itse.

    Eli jos kädessä on vaikkapa 12345556 (muut samaa maata paitsi kaksi vitosta), on pelaajalla joko:
    a) 1234, 555, 6
    tai
    b) 123456, 55

    Vastaa ››
  4. Pingback: Mainio korttipeli « nolife w/ juzzuf

  5. pera
    #5

    Jos päivittäisitte nuo ohjeet vielä, ja mainitsisitte jossain ettei puhtaaseen sinkkiin saa sovittaa kortteja. Muuten oikein mainiot ohjeet oikein mainiolle pelille.

    Vastaa ››
  6. Antti
    #6

    Harmillinen erhe korjattu, kiitos huomautuksesta.

    Vastaa ››
  7. Andersson
    #7

    Pieni lisäys noihin gin rummy -sääntöihin: 25 pisteen undercut-bonuksen saa myös, jos pääsee layoffin jälkeen tasapisteisiin koputtavan pelaajan kanssa.

    Vastaa ››
  8. Antti
    #8

    Tarkkasilmäinen huomio, korjattu.

    Vastaa ››

Kommentoi